Pe meleaguri argesene! (27 oct 2022)
Pe meleaguri argesene! (27 oct 2022)
După două amânări ,a sosit momentul pentru o tură cicloturistică pe meleaguri Argeșene.Bicicleta era pregatita si echipata de o saptamana.Vremea era foarte calduroasa pentru aceasta zi de 27 octombrie 2022. Cu temperaturi ce depasesc valorile normale a acestei perioade,chiar si cu +10°C.
Varianta finala a traseului a fost aleasa in functie de rasaritul si apusul soarelui.Practic intervalul de timp cu lumina fiind limitat.Viteza de deplasare intr-o astfel de tura fiind una de relaxare.Desigur,multe pauze de fotografie.
Natura,primavara este dominata de verdele crud,vara totul este verde,iarna predomina nuanta de alb-negru,insa,toamna este un adevarat pastel de culori ce incanta privirea.
Atunci cand spui cicloturism in stabilira variantei unui traseu trebuie incluse si obiective turistice,fie ele oferite de natura sau construite de mana omului.
Asadar,in dimineata zilei de 27 octombrie plec la drum din zona cartierului Exercitiu al orasului Pitesti.Dimineata este racoroasa ,la ora 7:00 fiind doar 5°C.Traversez orasul spre nord,indreptandu-ma spre vechea sosea de centura (str.Depozitelor).Desi ma asteptam la un trafic intens la acea ora,datorat inceperi activitati in zona industriala s-a circulat destul de lejer.Pe strada depozitelor merg doar 2 km si virez brusc dreapta urcand pe braj.Aici fac o mica pauza sa admir rasaritul dar si luciul lacului.Cobor barajul si merg pe langa el scrutand cu privirea fiecare portiune de mal care sa-mi permita la vara sau poate chiar toamna aceasta sa explorez aceasta suprafata de pe o placa SUP.Intru pe dj 703k si traversez comuna Budeasa.
Desi nu am consumat multa apa,bidonul fiind mai mult de jumatate plin,profit de multitudinea de cismele de pe marginea drumului sa reumplu rezervorul.Spre coada lacului,cu acelasi nume verific cu privirea fiecare ulita ce ajunge spre baraj tot pentru a putea a gasi o cale de acces la lac,pentru a face o plimbare cu SUP-ul.Drumul continua cu localiatile Rogojina,Galasesti,Valea Marului.Linistea dimineti a fost stricata de cateva bubuituri zdravene aproape de intersectia cu dj 703i.Erau niste excavatoare care lucrau de zor la autostrada Pitesti-Sibiu la cativa zeci de metri de drum in spatele unor tufisuri.Virez dreapta pe DJ703i.Acum soarele isi balanseaza razele din partea dreapta peste campiile si padurea amortita de pe dealuri.Dupa cativa kilometri rulati,pe partea stanga,sub padure,o turma de caprioare ma face sa iau o mica pauza pentru a le admira.
Dupa cateva tentative de fotografiere,continui sa rulez si traversez localitatile Malureni,Stroesti,Vâlsanesti,Robaia.Spre uimirea mea,niciun caine nu si-a facut incalzirea de dimineata cu mine.S-au adunat 50 km rulati.Mai aveam in jur de 12 km pana la spitalul de recuperare din Bradetu.Pastelul de culori oferit de natura este din ce in ce mai aproape,asa ca decid sa fac o pauza de masa,langa unul din magazinele de pe malul Vâlsanului,din dreptul centrului de recuperare.Imi iau o doza de pepsi si ma asez pe scaun in fata magazinului la soare.15 minute de liniste si relaxare.Chiar daca soarele pripea destul de bine,atmosfera pe malul Vâlsanului era rece.
Odata pus in miscare,mai parcurg aproximativ 1km si ajung la drumul care face legatura intre localitatile Bradetu si Nucsoara.Ruta ciclista 26 si portiune din noul drum Via Valahia.Cea mai spectaculoasa portiune de traseu(DC268),care are aproximativ 4.2 km,din care primul 1.3 km sunt pietruiti si numara 7 curbe de nivel destul de abrupte pana aproape de intrarea in satul pitoresc Gruiu.De aici drumul continua pe un asfalt destul de bun si este valonat.Altitudinea maxima a acestui traseu masoara 877 m si este atinsa pe acest sector de drum.Coborâri scurte si urcari abrupte.Este o portiune de traseu foarte solicitanta,dar care ofera o priveliste minunata asupra vaiilor din jur,mai ales toamna.Pauzele de fotografie au fost destul de dese.
Dupa ultima urcare,urmeaza o lunga portiune de coborare.Se intra in localitatea Nucsoara.Se coboara pana la biserica (turla aceasteia fiind vizibila din partea de sus a dealului),apoi se vireaza stanga si se ajunge la al doilea obiectiv al traseului,Lacul Invartita.Lacul carstic,aflat la o inaltime de 780 metri si intins pe aproximativ 2 hectare.Nu mi-a venit a crede ca "balta" are si peste,cand o localnica avea intr-o galetusa doi pesti.Dupa o serie de fotografii din cat mai multe unghiuri in care sa scot in evidenta pastelul de culori oferit de padurea din jurul lacului,m-am urcat pe bicicleta si mi-am continuat coborarea prin valea raului Doamnei,pe care il traversez in localitatea Corbi,pentru a merge la alte doua obiective turistice.
Manastirea Corbi de Piatra si Casuta Albastra veche de 154 ani.Daca la primul obiectiv am preferat sa-l fotografiez din afara,pentru ca aici am mai fost cu toata familia si pe langa asta apare si problema bicicletei si anume unde sa o las in siguranta,insa la Casuta Albastra am intrat.Am mers pana in spate sa vad acea silueta pietrificata a unui posibil urias.Desi,personal,cred ca este mai mult mit, fantezie si imaginatie decat ceva real cu acea forma de picior pietrificata,in mijlocul unei stanci.Dupa cateva fotografii si semne de intrebare legat de urias?Cum de nu a incercat nimeni sa cerceteze acel loc mai in detaliu pentru a oferi mai multe lamuriri?Si uite asa,ca sa ajung inapoi la ruta principala(DJ731),din dreptul Manastiri virez stanga pe o ulita si cobor pe un drum pietruit pana in proximitatea gârlei(raul Doamnei).Traversez un pod suspendat pe cabluri peste gârla.Nu a fost usor pentru ca intrat pe pod,acesta a inceput sa se onduleze,inainte-inapoi si sa se balanseza stanga-dreapta,de abia puteam sta pe bicicleta.Reusesc sa depasesc momentul si intrat pe asfalt imi continui deplasarea catre localitatea Domnesti,aproximativ 12 km.Sectorul acesta este unul valonat,cu urcari si coborari,in plus pe sosea sunt adevarate capcane,atat pentru masini cat si pentru biciclete.Pe portiuni mari datorita miscarilor pamatului s-au creat adevarate damburi.Nu vreau sa-mi imaginez cum ar arata o masina care trece cu viteza peste aceste zone,daca eu pe bicicleta m-am simtit ca intr-un concurs de off-road,coborare,un fel de downhill.
Aproape de intersectia cu DN73C,din partea stanga imi vine un miros de coca dospita.Cand intorc capul,o patiserie.Ma opresc si iau doi covrigi cu carnati.In intersectie virez stanga spre Campulung Muscel.Din intersectie urmeaza o urcare destul de lunga,dar nu abrupta.Are 5 km.Profit de mersul incet ca sa savurez cei doi carnati.In spate las localitatea Domnesti,care este asezata intre doua dealuri.De pe varful dealului ai o priveliste panoramica asupra vailor din jur.Nu sunt case,asa ca esti singur cu natura.Abia in varful pantei apar cateva case,dar ele raman repede in urma ca urmeaza un kilometru de coborare pana in localitatea Slanic.Trecem podul peste părăul Slanic,iesim de pe DN73c,virand dreapta spre Stalpeni pe DJ732.De aici si pana la Stalpeni sunt 25 km,aproape toti in coborare.Se merge lejer,masinile trec rar pe aici.Traversez pe rand localitatile Valea Silistii,Vladesti,Poienita,Golesti,Balilesti pana ajung la intersectia cu DN73.Aici virez dreapta si merg inainte aproximativ 2,8 km traversand astfel localitatea Stalpeni.In localitatea Dealul Frumos,inainte sa trec calea ferata ma opresc,ma dau jos de pe bicicleta,ma asigur si traversez drumul national,destul de aglomerat la acea ora,intrand astfel pe DC83.Drum comunal,ingust,dar foarte frumos,asfaltat si o alternativa foarte buna la drumul national ne duce pana la intrarea in orasul Mioveni.Traversand zone rurale foarte frumoase,insumand 8.3 km.Acest segment de drum are o portiune scurta foarte proasta,mai exact podul peste râul Argesel si cateva sute de metri inainte de acesta.
M-a surprins placut intrarea in orasul Mioveni si traversarea acestuia.Trebuie sa recunosc,am cativa ani de cand nu am mai ajuns aici.Drumul principal care traverseaza orasul de la un cap la altul,a fost in totalitate asfaltat,astfel ruland fara probleme.Odata cu iesirea din oras,ajung in zona Faget.Practic un cartier marginas al Miovenului.Ma opresc la un izvor amenajat si fac o dubla alimentare.
Intre Faget si Stefanesti sunt doar 3.7 km superbi,pe cat de frumosi pe atat de dificili,mai ales cand aduni peste o suta kilometri rulati cu 1000 metri diferenta nivel.Se poate admira orasul Pitesti,iar in spate orasul Mioveni,iar mult mai in spate lantul muntos Fagaras.Dar natura in dreapta si-n stanga drumului este fascinanta datorita culorilor frunzelor.Pastelul de culori este incantator.Orice plimbare cu bicicleta toamna aduce o stare de spirit buna.Ma apropii de final ,cu o coborare de cativa kilometri de pe dealurile orasului Stefanesti,unde imaginea Pitestului devine familiara.
Este ora 17:30,cand iau in pipept traficul intens de la Podul Viilor,dar reusesc sa merg destul de repede si sa ajung pe Calea Bucuresti pentru ca cele mai multe dintre masinile de pe strazi stationau datorita aglomeratiei.De aici a mai fost un kilometru pana acasa.
In concluzie:
Dupa 10h30' de calatorie,timp ce include si pauzele,cu o vreme destul de frumoasa(insorita pe toata perioada plimbari),chiar daca dimineata au fost doar 5°C, o astfel de tura trebuie sa devina un obicei.Diferenta de nivel de peste 1200 m D+,cei 146,5 km rulati si timpul limitat,datorita solstitiului de iarna m-au facut sa mai scurtez din tura initiala.Dar,odata cu aceasta ajustare a dat nastere unei alte ture cicloturistice,sper la fel de frumoasa.