Trecem granița dintre Slovenia și Italia pe la Opicina, intrăm în zona metropolitană a orașului Trieste, pe malul Adriatici. Traversarea orașului de coastă este spectaculoasă. Străzi înguste, șerpuite, ochii fugeau catre marea de un albastru strălucitor, când pe dreapta, când pe stânga. Încet părăsim regiunea Friuli-Venezia Giulia și intrăm în regiunea Veneto cu destinația Marmolada. Am mers pe E70 până în orașul Portogruaro unde am intrat pe A28 și am înaintat aproximativ 50 km până am intersectat A27. Pe bucata asta de autostradă care duce până în zona montană am mers aproape 40 km. În orașul Ponte Nelle Alpi am continuat drumul montan cu mașina încă aproximativ 60 km prin Parcul Dolomiților până în Cortina d'Ampezzo. Imaginele Dolomiților cu ale lor creste stâncoase sunt fascinante. Aici facem o pauză mai lungă, nu că până aici nu am fi oprit pentru cascat ochii.
După pauză bine meritată am mers pe SR48 traversând niște pasuri fabuloase. Unul dintre acestea fiind Pian Falzarego 2117 m, de unde achiziționăm și o hartă a Dolomiților. De aici avem prima imagine a ghețarului Marmolada. Din acest pas, mai mergem până la lacul Fedaia încă 33 km, traversând alte pasuri și văi. Pantele sunt foarte abrupte și mașina trage greu. Mă întreb, cum resimt cicliștii care vin in Giro aceste pante. Frecvent, turul Italiei trece prin regiunea Veneto. Trecem prin pasul Fedaia, ajungem la lacul Fedaia, care este un baraj amenajat. Ne aruncăm ochii la deschiderea dintre versanții Marmoladei și vedem o întindere mare de zăpadă, care îi stătea precum o caciulă. Traversam barajul și ne îndreptăm spre parcarea amenajată. În dreapta după ce am trecut barajul se află Muzeul Grande Guerra 1914-1918, dedicat primului razboi mondial, în care sunt expuse mai multe arme, dar și obiecte vestimentare. Era ora 20:00, când ne găsim loc între cele câteva autorulote. Coborâm din mașină și dintr-o dată un aer rece și curat ne izbește. Ne îmbrăcam și facem o scurtă plimbare prin zonă. Lângă parcare este și refugiul Cima Undici (11), dar nu făcea parte din planul nostru. Mai exact țintim pe unde este intrarea în traseu. Găsim locul, bandă roșie, ruta 606, apoi ne întoarcem la mașină. Până pregătește Mary ceva de mâncare, consult harta achiziționată pentru a avea o perspectivă a traseului. Deși aveam cortul la mine, am preferat să întindem sacii de dormit în mașină și să ne facem comozi. Nu am văzut țipenie de om pe acolo cât ne-am învârtit în sus și-n jos. Se lasă întunericul, geamurile se aburesc, iar noi, după lungul drum, picăm într-un somn de voie, adânc. Doar ropotul ploii din timpul nopți m-a făcut să deschid ochii și să șterg cu mâna o porțiune mică de geam pentru a privi afară. Dar geamurile erau de ne străpuns vizual. Las capul pe hanoracul care ținea loc de pernă și îmi continui somnul.
Mă trezesc buimac pe la 6:00 si repet procedura din timpul nopții, dar de data asta totul părea alb. Credeam că a nins. Chiar îi spun lui Mary, puțin dezamăgit, că nu cred că o să urcăm că a nins. Parcarea se afla la altitudinea de 2100 metri. Ies din sacul de dormit, mă încalț, deschid ușa la mașina, cobor și privesc in jur. Era un aer rece și atmosfera curată, soarele tocmai se pregatea să se arate după colții stancoși ai Dolomiților. Zăpada, a fost doar o iluzie.